Glijbaan in plaats van muren in basisschool De Toverberg

Geen klaslokalen meer. Ook geen kapstokken, tafeltjes of docentenkamer. De Toverberg in Zoetermeer is een nieuwe school zonder muren, maar mét een glijbaan.

De school is, dankzij een glazen dak en heel veel ramen, licht en ruim. Er zijn geen klaslokalen. De kinderen zitten aan gemeenschappelijke tafels. Hun spulletjes (pennen, potloden en linialen) liggen in een laatje in houten kasten.

Hoewel het in eerste instantie op een nieuwkomer onoverzichtelijk overkomt, lijken de kinderen hun weg goed te kunnen vinden. De sfeer in het gebouw, met bijna driehonderd kinderen tussen de 4 en 12 jaar, is harmonieus. Het zoemt er. De hoogste groepen bevinden zich in de hoeken van het gebouw op de eerste etage. De kleuters en de lagere groepen zitten op de begane grond. Naast een brede, bijna statige, houten trap is een grote glijbaan nu nog met een stuk karton afgesloten omdat het landingskussen nog niet geïnstalleerd is.

,,Sommige leerlingen nemen hun oma trots aan de hand mee om hun school te laten zien”, zegt Vonk niet minder trots. Dat hij zijn directeurskamer in de school zonder muren moest inleveren deert hem niet. Het interview vindt plaats in een algemene ruimte naast de voordeur. ,,Ik ben niet over één nacht ijs gegaan. Dat alle muren hier verdwenen zijn is een lang proces geweest. Ik heb overal mijn licht opgestoken. In Zweden zag ik dat de lichte kleuren en de houten materialen rust brengen. Maar toen ik vroeg waarom alle mooie houten stoeltjes een naamsticker achterop hadden, kreeg ik te horen dat kinderen zich onveilig voelden als ze niet wisten waar hun plekje was. Dat kon ik heel goed begrijpen. Daarom zijn hier hoeken ingericht. Het lijkt één grote ruimte, dat is het ook, maar ieder kind weet precies waar hij of zij thuis is.”

Teamonderwijs

Niet alleen een eigen plek vindt Vonk belangrijk. De Toverberg is een zogenoemde TOMschool. TOM staat voor Teamonderwijs Op Maat. Teamonderwijs betekent dat een groep docenten de verantwoordelijkheid draagt voor een groep leerlingen. Op de Toverberg ligt dat anders. ,,Omdat een kind niet alleen een éigen plek wil, maar ook een éigen juf of meester.”

In het Algemeen Dagblad van 28-1-2018 is het complete artikel te vinden.