Organisatie

Bij de pijler organisatie draait het om het anders organiseren van lesgeven. Is het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen? Iedere school op een eigen manier. Hoe zit dat op deze school?

Op de Hoeksteen werken we in units. Binnen een unit zitten de kinderen in basisgroepen bij elkaar, die zijn samengesteld uit diverse jaargroepen. Dit biedt mogelijkheden voor het werken op eigen niveau, samenwerking en het oefenen van sociale vaardigheden.
In de basisgroepen van unit 1 zitten leerlingen uit groep 1,2 en 3;
in die van unit 2 leerlingen uit groep 4, 5 en 6 en
unit 3 bestaat uit leerlingen van groep 7 en 8

De basisgroep is het startpunt. Daar starten -, en eindigen we de dag. De kinderen ervaren dit als heel veilig, rustig en gezellig.
De kinderen gaan in niveaugroepen uiteen, om instructie te krijgen en daarna zelfstandig verder te werken of verlengde instructie te ontvangen. Zo kan iedereen op zijn eigen niveau aan het werk.

De dagindeling: de ochtend bestaat vooral uit de taal- en rekenblokken. De middag start met een schoolbreed leesmoment en gaat daarna verder met wereldoriëntatie, muziek, creativiteit, cultuur en techniek. Dit gebeurt veel in ateliervorm. De kinderen komen op deze manier in aanraking met verschillende manieren van leren en werken in groepen van verschillende samenstelling.

samen talent zelfverantwoordelijkheid